Kerajaan Muhyiddin adalah sebuah kerajaan yang gagal

Kerajaan Muhyiddin adalah sebuah kerajaan yang gagal

KERAJAAN TANPA KEBIJAKSANAAN, SEBUAH KERAJAAN YANG GAGALL..

Bila Kerajaan mencadangkan uuntuk tingkatkan hukuman dan Kompoun bagi mereka yang melanggar SOP.. Ds Anwar membantah tindakan tersebut.. Malangnya seorang Ulama’..MB negeri yang miskin seperti Kelantan menyokonnya.. Malang sungguh..

Jadi benarlah apa yang aku tulis sebelum ini.. Sebagaimana Kerajaan tebuk atap.. Begitulah gaya pemimpin dan Ulama PAS berfikir tentang Hudud.. Penyelesaian mereka..Rotan dan Sebat.. Seperti di Acheh..Lagi sebat… lagi banyak Maksiat.. pada mereka lebih tegas hukuman..dan itulah satu satu cara yang dapat mengubah manusia..

Bila Pemimpin gagal untuk berfikir reality rakyat hari ini.. apalagi penguatkuasa Undang Undang.. ada orang miskin.. orang susah didenda dan dihukum tanpa ada budi bicara… manakala yang kaya dan Berkuasa bebas bermaharajalela..

Kegagalan berfikir ini, Hilangnya kebijaksanaan dan Hikmah inilah yang membuatkan banyak dari negara Ummat Islam mundur..Miskin.. dan banyaknya rasuah dan salahguna kuasa.. Akhirnya Negara diperintah kelompok yg jahil yang menguruskan urusan manusia, yakni kelompok Ruwaibidhah..

Dalam Islam, Menyentuh soal perlaksanaan Hukum Qisas.. Allah memberikan panduan bagaimana Hukum itu harus dilaksanakan merujukkan kepada Kemaslahatan dan Kebijaksanaan yakni Hikmah.. Inilah yang digambarkan sebagai Ulul Albab..

Surah Al Baqarah perkataan Ulul Albab disebut dalam bab Qhisas itu, yakni setiap dari perlaksanaan nya ..Allah tetapkan tiap sesuatu bergantung atas kebijaksanaan Manusia.. sebagaimana Firman Allah..

وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ..

Dan dalam Qisas itu ada (jaminan kelangsungan) hidup bagimu, hai orang-orang yang berakal, supaya kamu bertaqwa…

(Surah Al Baqarah ayat 179)

Dalam firman Allah dalam perlaksanaan Qisas ini Allah guna lafaz ulul Albab yakni kepada orang yang berakal..Imam as-Sa’di Menjelaskan tentnang Ulul Albab ini dengan katanya…

وهذا يدل على أن الله تعالى، يحب من عباده، أن يعملوا أفكارهم وعقولهم، في تدبر ما في أحكامه من الحكم، والمصالح الدالة على كماله، وكمال حكمته وحمده، وعدله ورحمته الواسعة، وأن من كان بهذه المثابة فقد استحق المدح بأنه من ذوي الألباب…

” dalam ayat ini Allah meminta kita mereka menggunakan fikiran dan akal mereka untuk melihat hukum dan kemaslahatan hukum yang menunjukkan kesempurnaan-Nya, kesempurnaan hikmah-Nya dan pujian-Nya, keadilan dan Rahmat-Nya yang luas. Dan orang yang memiliki kedudukan seperti ini, dia berhak mendapatkan pujian dan itulah pemilik al-Albab…”

Malangnya Negara kita tidak punya pemimpin yang punya Kebijaksanaan.. mereka bukan lah dari kalangan Ulul Albab.. Tapi Ahmad Albab.. Yakni Kerajaan pintu Belakang.. sebab depa merasakan segala kuasa dan kekayaaan Negara ini, Ahmad Sembab yang punya.. 🙂

Ipohmali

CATEGORIES

COMMENTS