Haji Hadi, takfiri dan gambaran seburuk-buruk makhluk

Haji Hadi, takfiri dan gambaran seburuk-buruk makhluk

1- Biarpun laporan menyatakan Fatwa Amanat Haji Hadi sudah dipadamkan, Tetapi perbuatan Takfir Haji Hadi tidak pernah terpadam, antara Sifat Hj Hadi bermudah mudah menghukum seseorang dalam hal Siyasah(Ijtihadi) melibatkan soal Aqidah yakni menyentuh persoalan Ie’tiqadi..

2- Jika perbuatan Haji Hadi itu terhenti ketika zaman muda dengan amanatnya, Mungkin kita boleh faham dan maafkan memandangkan PAS ditekan hebat ketika itu.. Malangnya perbuatannya diulang ulang diakhir usianya, samada ketika berlaku perpecahan di dalam PAS melibatkan penubuhan Amanah, Hatta dalam Politik hari ini.. Sungguh malang..

Antara sifat Khawarij dan Takfiri adalah Mencela dan Menyesatkan (الطعن والتضليل).. Inilah gambaran Ulama jahat hari ini.. yang dikenal sebagai Ulama Su’..

3- Memangggil seseorang Muslim sebagai musuh Allah atau musuh Agama adalah perbuatan Takfir.. Perbuatan Takfir ini bukan saja kita mengata kepada seorang muslim “hai Kafir..” Tetapi menggelarkan mereka dengan gelaran musuh Allah.. Sebagaimana Hadis Nabiﷺ..

وَمَنْ دَعَا رَجُلًا بِالْكُفْرِ أَوْ قَالَ عَدُوَّ اللَّهِ وَلَيْسَ كَذَلِكَ إِلَّا حَارَ عَلَيْهِ..

” Dan barangsiapa yang memanggil seseorang dengan panggilan “kafir” atau “musuh Allah” padahal dia tidak kafir, maka tuduhan itu akan kembali kepada penuduh…”

4- Kerosakan dan kejahilan Haji Hadi bukan hanya merosakkan orang biasa yang jahil, hatta Ulama PAS hatta para asatizah selebriti yang lemah lembut orangnya.. Ustazah selebriti ini pernah mengajak anak muridnya mengangkat tangan Berdoa kepada Mahiaddin yang ketika itu mengangkat sumpah sebagai PM dengan Doa meminta diselamatkan dari musuh Islam dan kelompok Kuffar dan Munafik.. Tidak hairanlah sebab Ustazah itu mengakui pendidikan awalnya mengikuti Kuliah kuliah haji Hadi..

Tidak ada kaitan politik Malaysia dengan kelompok Kuffar ,Musuh Islam atau Munafik..Bahaya kepada kelompok ini, Peringatan ini pernah diungkapkan Ibnu ‘Uyainah..

فتنة العالم الفاجر والعابد الجاهل فإن فتنتهما فتنة لكل مفتون ومن تأمل الفساد الداخل على الأمة وجده من هذين المفتونين..

“ Waspadalah dengan bahaya fitnah orang alim yang suka maksiat dan ahli ibadah yang jahil ( bodoh). Bahaya keduanya adalah bahaya bagi kebanyakan Masyarakat. Siapa yang merenungkan bahaya dan kerosakan yang menimpa umat ini, maka asalnya dari kedua golongan ini…”.

5- Malah dalam Negara kita hari ini tidak wujud gelaran kelompok Kuffar, Kita tidak lagi hidup dalam Negara yang dipisahkan dengan istilah Negara Kuffar dan Negara Islam.. Tetap Kita adalah berasaskan konsep Muwathanah(Kewarganegaraan),

Dalam hal Bai’ah sendiri , Nabi ketika di Bai’ah dari kalangan Sahabat bertanya kepada Nabi, Ketika mana kami boleh banngun melawan ? Kata Nabi ﷺ..

قَالَ إِلَّا أَنْ تَرَوْا كُفْرًا بَوَاحًا عِنْدَكُمْ مِنَ اللَّهِ فِيهِ بُرْهَانٌ…

“Kecuali kamu melihat kekafiran yang nyata dari Allah akan buktinya.. ”

6- Jangankan DAP, hatta MCA dan ahli parlimen muslim Sarawak yang menentang Hudud, Tidak boleh kita labelkan mereka dengan Gelaran Kuffar(Musuh Agama)..tetapi mereka kelompok yang Jahil, Apa lagi melibatkan tuduhan sesama muslim seperti tuduhan Haji Hadi kepada PH sebagai musuh Agama..

7- Aku memetik Kitab yg jadi rujukan Kelompok Salaf, Kitab Aqidah Thahawiyah ( العقيدة الطحاوية ) ada menyebut dalam soal Kekafiran, Menuduh Munafik diakhir dengan Lafaz…kata pengarang..

لا ننزل أحد منهم جنة ولا نارا، ولا نشهد عليهم بكفر ولا شرك ولا بنفاق..
ما لم يظهر منهم شيء..من ذلك‎ من ذلك، ونذر سرائرهم إلى الله تعالى..

“Kami tidak boleh Menentukan salah seorang dari mereka masuk Syurga atau Neraka. Kami tidak pula boleh menyatakan mereka sebagai orang Kafir, Musyrik, atau Munafik selama tidak tampak zahir mereka seperti itu… Kami menyerahkan urusan hati mereka kepada Allah ta’ala”…

Malangnya ada Mufti, Ada Ulama dan Ilmuan agama menghukum Aqidah sesama Islam, lalu meletakkan mereka sebagai Musuh Islam

8- Inilah gambaran yang pernah dilafazkan Ibnu Umar kepada kelompok Khawarij dan Takfiri ini sebagai seburuk buruk Makhluk.. Mereka menjadikan ayat Quran dan Hadis yang diturunkan kepada kelompok Kuffar yang memerangi Islam, Dan digunakan kepada orang Islam..

diriwayat kan dari Ibn Umar tentang gambaran mereka yg dikatakan seburuk buruk Makhluk..

وكان ابن عمر يراهم شرار خلق الله..

Sesungguhnya inilah Gambaran seburuk buruk makhluk..

Apakah Perbuatan mereka yg disifatkan Seburuk2 Mahkluk itu ?
Dan telah berkata Ibn Umar..

إنهم انطلقوا إلى آيات نزلت في الكفار فجعلوها على المؤمنين..

“Sesungguhnya mereka menggunakan ayat-ayat yang turun kepada orang-orang kafir, lalu mereka jadikan (mempergunakan) ayat ayat itu ke atas orang-orang beriman… ”

Maka jauhilah generasi kita dari kelompok Takfiri,Khawarij dan Ruwaibidhah.. 🙂

Tazkirah Jumaat

25 Jun 2021

Ipohmali

Sumber: https://www.facebook.com/100000353970691/posts/4300287856659638/?d=n

CATEGORIES

COMMENTS