107 kematian semalam, bukan mati sebab Covid-19, terapi sebab sistem kesihatan kita yang lemah

107 kematian semalam, bukan mati sebab Covid-19, terapi sebab sistem kesihatan kita yang lemah

1- Hari ini 107 kematian berlaku..Lebih teruk, Biarpun jumlah kematian Lebih seratus, Jumlah di ICU bukannya menurun, Tapi meningkat.. Aku dah 2 minggu dah tak dapat baca data kematian, Tak tahu aku terlepas pandang.. Jika tidak ada apakah digelapkan untuk menutup kelemahan.. ?

2- Patut dah berbulan, Jumlah di ICU kekal pada paras 900-950.. Maknanya , dah tak boleh bertambah..Jika jumlah tambahan tu mngkin boleh digambarkan depa yang tak dapat dirawat atau terpaksa duduk, baring dilantai dan diluar Hospital, Begitu juga di kawasan parking..

3- Dulu selalunya aku akan tengok dan analisa Data kematian melibatkan umur , Jantina , Keadaan kesihatan pesakit(komorbiditi) dan Hospital mana kematian berlaku..Hari ni dah takda.. Yang aku tahu 46 Kematian Berlaku di Selangor.. sampai Hospital mana pun kita tak tahu..

4- Kebetulan lalu kat FB aku berita kematian anak muda, samalah mcm bekas angota Nasyid Rabbani, Tapi kematian ini melibatkan orang yg masih muda, Kebetulan dalam status itu menyebut kematian di HTAR(Hospital Tengku Ampuan Rahimah) Klang yg dikatakan kritikal.. Kalau data dipamerkan, Mungkin kita tahu jumlah mati di HTAR..

5- Hari ini pun tengok begitu ramai yang mendaftar diri di Stadium Melawati mereka yg positif Covid-10, dah macam orang beratur beli tiket Bola Final Piala Malaysia..Jika terpaksa berjalan , berdiri dan menunggu 10 Jam, Tak perlu Covid-19.. Demam deggi pun boleh meninggal Dunia..

6- Kalau begitu keadaan, Lebih baik lah yang tidak ada symptom Kuarantin kendiri dulu dirumah atau dibilik.. dari duduk dipusat kuarantin menari Tiktok.. Baik menari dan duduk dirumah.. sampai tak tahu mana keutamaan.. Kalau yang beratur itu sudah demam dan batuk, Terpaksa beratur, Bagi aku Itu dah tahap teruk..

7- Jadi nampak tak seperti aku tulis pada Januari, Sistem Kesihatan perlu diperkukuhkan.. Maknanya kematian berlaku ketika ini bukan lagi sebab faktor Covid-19 itu sangat..Tetapi sistem kesihatan kita lemah.. Teruk ..Seperti yg dilihat di HTAR..

8- Jadi siapa yang harus dipertanggungjawabkan atas nyawa yg tak bersalah ini ? PM dan Menteri memang dah takda Maruah… Kalau sistem kesihatan kita kukuh, sudah pasti ramai dan banyak nyawa dapat diselamatkan..Itulah, Main main lagi dengan mengurangkan saringan..Inilah yg terjadi seperti aku tulis sebelum ini, Mereka yg gagal disaring ini akan sebarkan dalam komuniti baru pulak..

9- Jadi ramai yang mati ni boleh ditakrifkan sebab kelemahan sistem kesihatan dan dasar Kerajaan, Bukan lagi sebab Covid-19.. Tiba tiba teringat ucapan angkuh Azmin dulu, Rakyat mati sebab PH , sedangkan zaman PH jangan kata Mati, Hat ICU pun takda, Hat jangkitan dalam Komuniti pun takda..Semua kes Import..Jadi boleh ker sekarang kata rakyat mati sebab PN ? 🙂

Ipohmali

Sumber: https://www.facebook.com/100000353970691/posts/4349166055105151/?d=n

CATEGORIES

COMMENTS