Terkini! Arak jenama TIMAH buatan Malaysia dilancarkan

Terkini! Arak jenama TIMAH buatan Malaysia dilancarkan

Jenama arak ‘TIMAH’ buatan Malaysia akhirnya dilancarkan. Wiski pemenang anugerah terbaik dari Malaysia secara rasmi dilancarkan Khamis lalu (7 Oktober).

Acara ini dirasmikan oleh Gilbert Yeo dan Kenny Yeo, pengarah Winepak Corporation, firma di belakang Timah. Anggota media juga menghadiri acara pelancaran maya.

Acara yang bermula pada jam 5:30 petang itu disiarkan secara langsung di Facebook. Hadirin menyaksikan latar belakang sejarah produksi dan perjalanan Timah yang kuat, bersama dengan persiapan koktel langsung oleh Youtuber Whisky Folks .

Timah – wiski pemenang anugerah buatan Malaysia pertama – terdiri daripada gabungan dua malt berusia tua dan semangat berketurunan Malaysia yang neutral yang memberikan rasa tersendiri dalam pertandingan minuman keras antarabangsa. Komponen-komponen ini diadun oleh master blender, menghasilkan rasa yang unik.

Timah adalah wiski berganda. Gambut adalah sumber bahan bakar berasaskan tumbuhan semula jadi yang dibakar untuk memberi panas kepada barli malt kering, memberikan wiski yang dihasilkan sebagai ciri khas dan aroma smokey. Di hidung, Timah adalah wiski ringan dan buah yang merupakan campuran harmoni terutamanya asap, dengan sedikit sejambak bunga. Ia bergerak melalui lelangit smokey sebelum menetap ke permukaan kayu manis yang lembut.

Timah telah mencapai kejayaan sejak ia dibentuk, ketika wiski memenangi pingat perak dalam International Spirits Challenge 2020 (ISC) dan Annual San Francisco World Spirits Competition 2020 (SFWSC). Di ISC, Timah bersaing dengan lebih dari 70 negara dan di SFWSC, hal itu ditandai oleh para hakim sebagai “semangat luar biasa yang memperlihatkan kehalusan, kehalusan dan kerumitan”.

Tahun ini, Timah mencapai tahap lebih tinggi dengan menjaringkan 92 mata di Pertandingan Wain dan Roh Antarabangsa. Dan dalam kemuncak utama acara pelancaran maya, Timah memenangi emas untuk anugerah ‘Best Malaysian Whisky’ di Pertandingan Whisky Antarabangsa 2021.

Pertandingan Wiski Antarabangsa adalah pertandingan wiski yang paling banyak diikuti di dunia, menjangkau masyarakat di pelbagai saluran media sosial. Malaysian Whiskey tidak pernah menjadi kategori dalam pertandingan sebelumnya.

“Saya bangga dan bersyukur dapat berkongsi bahawa Timah wiski tandatangan kami yang memenangi anugerah, dan jenama kami yang lain telah diterima dan diinginkan secara meluas oleh pasaran tempatan dan antarabangsa. Sokongan berterusan dari pengguna dan rakan kongsi kami bermaksud dunia bagi kami, dan saya berharap dapat terus mendapat sokongan yang tidak berkesudahan dari setiap anda, ”kata Gilbert Yeo.

“Winepak dan Malaysia semestinya sangat berbangga dengan Timah. Para juri pertandingan antarabangsa telah mendapat skor yang tinggi terhadap wiski kelas dunia, memberikannya anugerah yang diperoleh dengan baik. Saya harap anda akan melihat Timah sebagai wiski Malaysia sendiri, menikmatinya dan memberikan pengiktirafan yang sewajarnya, ”kata Tony Allen, bekas pengarah operasi Asia Pasifik di Sekutu Domecq, dan mentor kepada Gilbert dan Kenny Yeo.

Timah akan meneruskan perjalanan dengan mendidik pengguna mengenai sejarah kaya Captain Speedy dan budaya minum wiski di seluruh Asia.

Sumber | GD

CATEGORIES

COMMENTS